Aldri har interessen for mat vært større blant nordmenn. Ifølge en undersøkelse fra Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) er over halvparten av befolkningen godt over middels interessert i matlaging.
- 70-tallsfeministene ble oppfordret til å rømme kjøkkenet. Dette er ikke tilfelle med dagens kvinner. De siste 10 -15 årene har vi brukt mer tid på kjøkkenet. Vi er mer opptatt av helse og sunnhet, og vil gjerne ha mer kontroll over hva vi putter i munnen, sier SIFO-forsker Annechen Bahr Bugge til Pressenytt.
Matvarekjedene merker den økte etterspørselen etter mer eksklusive varer. Etter at Norgesgruppen i fjor høst lanserte en rekke førsteklasses matvarer under paraplymerket "Jacobs Utvalgte", har salgstallene på premiumproduktene steget hurtig fra måned til måned.
- Varegruppen saus og kraft domineres tradisjonelt av Toro. I våre butikker ser vi derimot at de mer eksklusive produktene fra Jacobs Utvalgte sender Toros populære "Skysaus" langt ned på salgslisten, sier Steiner. Han mener mange kunder både bruker mer tid på matlaging, og er mer interessert i matens historie.
Tidspunktet for når vi spiser middag har også endret seg mot det mer kontinentale. Ifølge forskeren er den viktigste endringen i våre matvaner de senere årene at vi spiser middag senere på dagen.
- Dette gjør vi nettopp for å lykkes med å få til et felles måltid, sier Bahr Bugge. En av fem spiser middag mellom klokken 16 og 17, mens nesten halvparten av oss spiser mellom klokken 17 og 18. To av fem spiser middag etter barne-tv.