Det er det den internasjonale merkeordningen som sikrer småbønder og plantasjearbeidere i utviklingsland tryggere arbeidsvilkår og bedre priser for sine jordbruksprodukter kalles.
Det som imidlertid er et ankepunkt mot fair trade-varer, og særlig kaffe, nemlig at fair trade ikke sier noe om kvalitet eller smak, ser ut til å ha funnet en lykkeligere løsning med den første rettferdige vinen på det norske markedet.
Derfor er det oppløftende, og kanskje en inspirasjonskilde til de øvrige aktørene innen fair trade, at den sørafrikanske vinprodusenten Thandi tilfredsstiller krav om både rettferdig fordeling av inntekten, sporbarhet og ikke minst god smak.
Derfor koster heller ikke fair trade-kaffe mer enn den urettferdige. Hvis den derimot er vesentlig bedre, er saken en annen. Som for eksempel Cup of Excellence-kaffe som ofte faktisk er enda mer rettferdig enn fair trade-kaffe i og med at farmeren selv mottar 85 prosent av inntektene som for øvrig er fem ganger så høye som industrikaffen.
Og Thandis viner består syretesten. De er både gode og fornuftig priset, også i forhold til konkurrerende viner og i forhold til kvalitet. Nå kan du nyte vin med helt ren samvittighet.
Artikkelen står som leder i bladutgave nr. 6/2006