Han har jobbet med salg av bar- og kaffebarinnredninger siden 1987, men firmaet har kun eksistert i ett og et halvt år. I løpet av den tiden har de levert barløsninger til cirka 40 - 50 steder over hele Norge, som for eksempel Cosmopolitan i Oslo og Rainbow Arena Hotel på Lillestrøm.
En bar for alle
Restauranthuset Det 11.bud i Oslo er en av stadig flere i restaurantbransjen som investerer i profesjonelle barløsninger. Driftsjef André Aubert innrømmer en viss skepsis til å begynne med, men erkjenner at de spennende barkonseptene i huset har tjent på
Redaksjonen
18 Mai 2004 - 08:55
Medeier i det norske barutviklingsselskapet Temoco, Morten Hovde Larsen, nikker gjenkjennende på hodet når driftsjef Aubert forteller om sin skepsis til firmaets barkonsept.
-Veldig mange i bransjen har forutinntatte meninger i forhold til hvordan en bar skal se ut på innsiden. Vår jobb er å overbevise om at å velge riktig barinnredning er en god investering på sikt. Ikke bare for stedets eiere, men også de baransatte, sier Larsen.
"Glemmer" baren
Larsens erfaring er at mange i restaurantbransjen gjerne investerer millioner av kroner i interiør og annet utstyr, men når det kommer til barinnredningen, slår mange nærmest bare opp en plate, setter noen flasker på den og håper løsningen vil fungere når gjestene kommer.
-Det høres kanskje litt rart ut, men mange som åpner en bar glemmer at baren er et salgssted; overraskende mange har lite fokus på hva som skal til for å få en bar til å fungere optimalt, sier han.
Larsen understreker at helhetlige barløsninger ofte velges av de profesjonelle i utelivsbransjen.
-Å sette opp et middels stort barsystem koster omlag 30 000 kroner, noe ikke alle har råd til. Men stadig flere tenker helhetlige løsninger når de skal åpne et nytt utested, også når det kommer til hvordan en bar skal se ut på innsiden.
Da Grete Kjensli, et kjent navn i Oslos utelivsbransje, skulle åpne restauranten Det 11.bud, kaffebaren Retro og jentebaren BitchGirl i ett og samme hus i Kirgegaten 34 i Oslo, kontaktet hun Larsen for å få hjelp til barinnredningene.
-Hun fortalte hvilke tanker og ideer hun hadde for de ulike barene. Eiere og designere ser ofte baren fra kundens ståsted, min jobb er å se hvilke behov de baransatte har for å få gjort en best mulig jobb. Når arbeidsforholdene til bartenderne er bra, gjør de en bedre jobb, noe som i sin tur kommer både gjester og eiere tilgode, mener Larsen.
Bygger på monduler
Konseptet han selger, Flashbar, er basert på et system av enkeltstående moduler i rustfritt stål. Hensikten med systemet er å lette barpersonalets arbeidsforhold slik at de jobber raskere og mer effektivt.
-En bar bør drives mest mulig rasjonelt, samtidig som det er innrettet slik at de baransatte skal få minst mulig belastningsskader. Alt skal ha sin faste plass og være så ergonomisk riktig som mulig for dem som jobber der, sier Larsen.
Driftssjefen for Det 11.bud, Andre Aubert, var spesielt skeptisk til Larsens forslag om at bakkene med glass skulle plasseres i kurvseksjoner som gikk på skinner.
-Jeg var redd for at låsemekanismen ikke var bra nok, og at bakkene derfor ville falle i gulvet hvis barpersonalet dro dem ut med litt kraft, men jeg tok feil, forteller han.
-Å slippe å løfte bakkene helt ut, sparer blant annet belastningen på ryggen, sier Larsen.
Hvilke barløsninger det enkelte sted trenger, avhenger blant annet av hvilken type bar det skal være. Noen trenger for eksempel flere tappetårn, andre må ha mye arbeidsplass til miksing av drinker. Analyser driftskonseptet, oppfordrer Larsen
- Spørsmål som: skal baren selge mest øl, vin, drinker eller flasker, og skal de baransatte også betjene matservering, må besvares før barløsning velges, sier Larsen.
Alltid vendt mot kunden
Hovedtanken bak Flashbar er at alle barer, enten de selger kaffe eller alkohol, skal drives så rasjonelt som mulig.
-Barer har ulike behov. Hvis du for eksempel i hovedsak selger drinker er det viktig at cocktailstasjonen, glass og så videre står sentralt plassert i forhold til hverandre. Vi bygger også barer med tanke på at barpersonalet skal ha ansiktet vendt mot kundene mest mulig når de jobber, slik at det er lett for personalet og gjestene å få kontakt med hverandre, forklarer Larsen, som mener det er en fordel å investere i innredninger som kan bygges ut etter behov.
-Flashbar-konseptet kan for eksempel med enkelhet flyttes, demonteres og selges.
Mer yrkesstolthet
Restauranthuset i Kirkegaten i Oslo er så langt fornøyd med at de har valgt å bruke ekstra penger på innredningen i husets tre barer.
-Effektiviteten i barene er for eksempel veldig bra. I tillegg er de veldig lett å holde rene, sier driftsjef Aubert.
Morten Hovde Larsen oppfordrer flere bartendere til å se på seg selv som profesjonelle yrkesutøvere.
-Folk skal være stolte av det yrke de utøver, og hvilke arbeidsforhold du jobber under er veldig viktig. Bartendere burde sette like høye krav til sine arbeidsomgivelser som en kjøkkensjef gjør, avslutter Morten Hovde Larsen.
Tekst: Anne C. Wangberg
Foto: Bo Mathisen
Forsiden akkurat nå