Det er wownews.se som har sammenfattet de amerikanske vintrendene:
Håndverksølstrenden forsterkes ytterligere
Håndverksøl stjeler ikke bare markedsandeler fra industriøl, men også fra brennevin. Slik øl har i stor grad erstattet både den spritbaserte aperitiffen og drinken på nattklubben og baren. Og nå begynner øl også å erstatte vin i restaurantsammenheng.
Pinot noir fra Oregon er hetere enn før
Store vinhus flytter til Oregon for å lage pinot noir. Denne staten er nå dermed kvitt sitt hippieimage når det kommer til pinot-framstillingen. Dessuten legges det økt vekt på terroir og årgangsforskjeller.
Søtt og skummende skal det være
Moscato har seilt opp som et komplement til den stadig mer dominerende proseccoen. De nye moscatovinene med lav alkohol er av en slik karakter og ikke minst til så gunstige priset at de kan drikkes midt i uka.
Nettet blir viktigere salgskanal
I USA er det fortsatt lettere å kjøpe våpen via nettet enn vin, men stadig flere aktører tilbyr vin via ulike nettløsninger. Små produsenter når på den måten lettere ut til forbrukerne samtidig som vinbutikker viser fram sitt tilbud online for å holde på kundene/øke omsetningen.
Vinkelnerne blir viktigere
For ti år siden klaget vinkelnere over at vinskribenter hadde for stor innflytelse. Situasjonen er nå snudd opp ned. De som serverer vin på restauranten har en klar påvirkning på produsentenes måte å lage vin på. Det gir seg blant annet uttrykk i vin med bedre syre.
Robert Parker
Verdens mest innflytelsesrike vinskribent fyller 68 og er derfor rent aldersmessig pensjonist. Det er ikke helt klart ennå i hvilken grad han blir borte. Foreløpig har han gitt fra seg en primeur-smakingene til Neal Martin. Men samtidig lover han å ikke gi seg helt.
Sosiale medier gjør «alle» til vinsmakere
Den nye generasjonen vindrikkere benytter seg i stadig større grad av sosiale medier før beslutning om vinkjøp. Venners anbefalinger betyr mer enn kjente vinskribenter og bloggere ses i økende grad på som pålitelige kilder.