Bryggeri trues med bøter for ølomtale
Aass bryggeri har bilder av glass med øl på nettsidene våre. Usmakelig, mener Helsedirektoratet og krever omtalen fjernet.
Redaksjonen
26 April 2010 - 13:00
- Dette har gått over streken, sier direktør Terje Aass i bryggeriet som bærer familiens navn.
Nylig fikk han beskjed om å fjerne flere elementer på nettsiden. Det dreier seg om tre fotografier av ølglass, med og uten mat til, og en strektegning som viser personer med mat og øl. I tillegg krever direktoratet at omtale av øl som framstår som «klart appellerende» fjernes, skriver E24.
Aass sier til E24 at han vil revurdere et par av elementene, men ikke har planer om å fjerne det han mener er helt uskyldige bilder og omtaler.
Direktøren mener det er to årsaker til at omtalen bør få stå på nettsiden.
- All informasjon om øl fra våre konkurrenter er bare et tastetrykk unna. Det norske regelverket er urimelig og konkurransevridende. I tillegg mener vi dette ikke er et brudd på forbudet mot alkoholreklame. Det er informasjon, på samme måte som Vinmonopolet informerer om sine produkter. Vi ønsker å lære folk mer om øl. Dette er folkeopplysning.
Aass får nå hjelp av Bryggeriforeningen og advokater til å ta opp kampen mot direktoratet.
Statssekretær Roger Ingebrigtsen opplyser at Vinmonopolets omtale av vin og sprit på Vinmonopolet er ment for dem som bor langt unna nærmeste pol i distrikts-Norge. Han er enig i at det er et paradoks at det er lov å omtale vin og sprit, mens lettøl og svakøl rammes av et forbud.
- Men i den grad det er snakk om å endre kursen, vil den gå i retning av mindre omtale av alkohol fra Vinmonopolet, ikke å slippe bryggeriene til i større grad, sier Ingebrigtsen til E24.
Forsiden akkurat nå