Bibendum styrker seg på Koskenkorva
Fra 1. juli overtar Bibendum importør- og distribusjonsansvaret for Koskenkorva, Norges nest største vodkamerke.
Redaksjonen
12 Mai 2005 - 01:00
I fjor drakk vi godt over 450.000 liter av den finske vodkaen som Bibendum nå overtar hovedansvaret for i det norske markedet. Bibendum overtar produktet fra Bacardi Martini Norge AS.
- Koskenkorva er bokstavelig talt et sterkt tilskudd i vår produktportefølje. Jeg er veldig fornøyd med at vi får ansvaret for en så godt etablert merkevare. Vi høster nå resultater av den omstruktureringsprosessen vi startet på i 2004 og jeg er godt fornøyd med den utviklingen vi har hatt så langt i år, sier Thomas Patay som er Country Manager for Bibendum i Norge.
Bevegelser i det norske sprit- og vinmarkedet
I 2004 overtok også Bibendum ansvaret for de kjente whiskymerker til det skotske familieselskapet William Grant's and Sons, den avtalen omfattet merker som Grant's, Glenfiddich og Balvenie. Koskenkorva er dermed det andre tunge spritmerket som Bibendum overtar norgesansvaret for på under ett år. Koskenkorva står bak to av de ti mest solgte vodkaproduktene i Norge. Før overtagelsen av Konskenkorva var Bibendum rangert som Norges niende største importør av vin og sprit. Med det finske porteføljetilskuddet er det forventet at selskapet vil vokse ytterligere i 2005.
- Vi kan så langt i år vise til en sterkere vekst enn vi kunne på samme tid i fjor og med den porteføljeutvidelsen vi nå har fått er vi i en veldig spennende posisjon. Jeg er optimistisk med tanke på den videre utviklingen i 2005, sier Patay.
I 2004 styrket Bibendum også vinporteføljen med tilveksten av Pasqua (Veneto, Italia). En portefølje de overtok fra Ekjord.
Finland er markedsleder i et voksende vodkamarked
På Vinmonopolet har vodkakategorien 111 varelinjer, hvor av de ti mest populære varelinjene står for hele 60 prosent av omsetningen. Så langt i år er vodkakategorien opp seks prosent sammenlignet med samme tid i fjor. Finsk vodka er markedsledende i Norge. 16,3 prosent av all vodka som selges her til lands kommer fra Finland, på andreplass finner vi USA med 15,4 prosent markedsandel, mens Sverige innehar tredjeplassen med 15,2 prosent markedsandel. Ser man på de enkelte vodkamerkene har Koskenkorva en markedsandel på 12,8 prosent og blir kun slått av Absolutt som har en markedandel på rundt 15 prosent.
Kilde: Bibendum
Forsiden akkurat nå