Har du bestilt bord på en restaurant med Michelin-stjerner i Danmark, bør du være ute i god tid. Nå innføres nemlig en ordning der bordet ditt kan bli lagt ut til høystbydende på goldentable.com om du er for sen, skriver epn.dk.
Gründeren bak nettsiden mener dette tjener både luksusrestaurantene og kundene.
- Restauranter har ofte ledige bord i ukedagene, mens helgene er fullbooket med lange ventelister. Nå kan de tjene litt ekstra på de mest ettertraktede bordene, og dermed kompensere for tomme bord resten av uken, sier Jacob Arentoft til avisa.
Stjernekokk Bent Stiansen rister på hodet av tilbudet.
– Dette virker underlig og går nok i historiebøkene som et tappert forsøk på å finne opp en rar ordning for «no show», sier Bent Stiansen ved Staholdergaarden til E24.
– For de fleste er det å gå på en Michelin-restaurant en stor investering, der folk forbereder seg og pynter seg før besøket. Jeg kan ikke se for meg at noen sitter hjemme og venter på et «golden table».
Statholdergaarden tar ikke forhåndsbetalt for bordene sine, men har ikke nevneverdige problemer med tomme bord av den grunn. – Det at folk ikke møter opp, «no show», er et klassisk fenomen i restaurantbransjen. Hos oss er det maksimalt én prosent som ikke møter opp. Jeg tror grunnen til at vi ikke har problemer med dette, er at vi ringer opp gjestene dagen før og får bekreftet bordbestillingen.
Likevel har restauranten problemer i høytidene, som julen, da Stiansen opplever at kundene legger inn bordreservasjoner hos flere restauranter og velger etter eget forgodtbefinnende.
Det finnes tekniske løsninger for å kreve «no show»-gebyr. Selskapet ResDiarys bookingløsning benyttes ifølge selskapet av 4000 restauranter.
– Vi vet at NHO Reiseliv har anbefalt sine medlemmer å ta 20 prosent depositum i forbindelse med julebord. Jeg har også sett at enkelte restauranter overbooker med opptil 20 prosent for å unngå ledige bord i hektiske perioder, sier Ole-Petter Brustuen i RestaurantDiary Nordic til Horecanett.
ResDiary åpner for både forskuddsbetaling, depositum og salg av gavekort via restaurantens hjemmeside. Spisestedet kan også sette en nedre grense for antall personer i selskap hvor det skal kreves gebyr. Systemet kan også styres dato og klokkeslett, slik at det for eksempel kan gjelde i julebord weekender etter kl. 17.
LES OGSÅ: Lanserer nettbetaling for restauranter