Salget av armagnac er klart størst i fylkene der det finnes større byer. Oslo peker seg ut som fylket der det går mest av de edle dråpene.
- Mens Oslos andel av det totale brennevinssalget er 21 prosent, selges 31 prosent av armagnacen i hovedstaden. Det er altså en overvekt av oslofolk som kjøper dette brennevinet, sier rådgiver Jens Nordahl ved Vinmonopolet.
- I andre urbane fylker med høy kjøpekraft selges det også en del armagnac. Hordaland, Akershus, Rogaland og Sør-Trøndelag peker seg ut. Dette kan tyde på at armagnac har den sterkeste posisjonen der det er modne markeder. I de områdene Vinmonopolets utsalg har eksistert i relativt kort tid, selges det lite av denne typen brennevin, sier han.
- Armagnac er et brennevin for folk som ønsker en viss utfordring, og som gjerne eksperimenterer litt. Smaken er mer kompleks enn konjakksmaken, sier Catherine Manuaud, eksportsjef hos Frankrikes ledende armagnacprodusent, LEDA. Selskapet eksporterer blant annet armagnacen Château de Laubade til Norge.
Hun opplyser at Russland er et raskt voksende marked, men at de skandinaviske landene også viser økende interesse for armagnac. I Frankrike utgjør salget av armagnac en tredjedel av konjakksalget, og man drikker det gjerne etter måltider.