- Vi har tidligere sett at design har mye å si for forbruker, og spesielt i serveringsmarkedet er den riktige innpakningen av avgjørende betydning. Vi jobber kontinuerlig med utviklingen av både øl og design, sier produktsjef Victoria Bakken i Macks Ølbryggeri.
Smrprty er et konsept spesielt utviklet for sommerens trendy parties og festivaler. Både designuttrykket og ølet er unikt i norsk sammenheng, og henvender seg til livsnytere som setter pris på funky musikk og øl som smaker like bra som det ser ut.
- Vi vet at det er mange som ønsker et alternativ til sol og skjærgård, det har smrprty på 0,5 liters boks allerede bevist med godt salg i butikk. Nå er vi glade for å kunne tilby en eksklusiv aluminiumsflaske for våre serveringskundene, sier hun.
Øl med hvete
Til smrprty har Mack for første gang brukt innslag av hvete i resepten. Hveteøl har økende popularitet i Norden, men så langt har utenlandske merker som Paulaner Weissbier fra München vært mest kjent her i landet.
- Smrprty er en funky pilsner med en fruktig aroma. Innslaget av hvete i resepten gir oss et lyst øl med en spennende, litt syrlig smak. Og at smaken slår an viser kåringen til årets beste sommerøl i fagbladet Apéritif, som er en viktig referanse for serveringsbransjen både på øl og vin, forteller Bakken.
Nå er riktignok ikke smrprty et helt ekte hveteøl, da kreves over 50 prosent hvete i ølet.
- Ifølge bryggerimesteren vår er det ikke 50, men noenoghemmelig-prosent hvete i vår resept, avslører Bakken.
Merket for god design
Da Mack utfordret juleklisjeene med White Xmas jula 2002, ble designet på boksen belønnet med Merket for god design fra Norsk Designråd.
- Utmerkelsen vi fikk for White Xmas henger høyt, og inspirerer til videreutvikling, avslutter Bakken.