Det har tatt fire år med forskning og utvikling før seilbåten Grain de Sail kunne sette kursen vestover til New York fylt med vin fra burgundprodusenten Albert Bichot.
Tiden det har tatt har vært for å finne fram til en moderne, men også bærekraftig måte å frakte gods. Jomfruturen skal ta 24 dager, hvorav 99 prosent er under seil, og karbonutslippet er 95 prosent lavere enn for konvensjonell frakt. Det er ikke bare utslippene som er nærmest nullet ut, også støyforurensning og faren for kollisjoner er minimal.
Den 52 meter lange båten er bygd i aluminium og har et medvindsseil (spinnaker) på 520 m2 som tillater en hastighet opp mot 8 knop. Den kan frakte inntil 50 tonn varer – i dette tilfellet 15-20.000 vinflasker - som kjøles ned av grønn energi.
Når vinen er lastet av i New York, seiler den sørover til Karibia for å plukke opp kakao og kaffe. Bakgrunnen for at båtene velger en nordatlantisk rute vestover, er at det er mye tryggere for mannskapet å møte et lavtrykk der enn en syklon i Mexicogulfen.
Grain de Sail er et selskap som videreforedler kakao- og kaffebønner etter at de er landet på fransk jord og som siden 2012 har gjort dette på en bærekraftig måte. Å utnytte veien over Atlanteren slik tilfellet er med samarbeidet med Albert Bichoet er imidlertid helt nytt - og det er dette som har tatt fire år å finne en løsning for.
Dette er dessuten foreløpig siste skritt i veien mot målet for Albert Bichots strategi om å bli stadig mer bærekraftig. Etikettene er allerede 100 prosent nedbryt- og gjenvinnbare laget av bomull. Kartonger er laget av 82 prosent resirkluert materiale, glassflaskene er 80-90 prosent resirkulert og korkene kommer fra bærekraftig korkproduksjon.
Albert Bichots egne vinmarker (totalt 107 hektar) i Côte d'Or og Côte Chalonnaise har vært økologisk sertifisert en god stund allerede, mens chablismarkene som er HVE 3-sertifisert blir øko fra 2025-årgangen.