Det første du kjenner når du drikker en slurk champagne, er den lette, skummende følelsen fra millioner av små bobler
som eksploderer i et mykt dryss mot ganen din. Nesten samtidig med dette forførende fyrverkeriet kommer så smaken av fruktsyrer og en perlende følelse av friskhet som kiler deg lett fra seksårsjekslene og bakover. Svært få drikker, om noen, kan være så ufattelig leskende som champagne.
Denne kvelden kommer Marie Vorstermans for å presentere hele syv flotte champagner fra Nicolas Feuillatte. Foredraget blir holdt på engelsk.
FIXME: Link format not implemented: <link ANCHOR_NAME="paamelding">Meld deg på her (klikk) Arrangementet er nå avholdt.
Nyskapende Feuillatte
Centre Vinicole - Champagne Nicolas Feuillatte så dagens lys så sent som i 1972, men har i løpet av drøye 30 år vokst seg til å bli verdens femte største produsent av champagne. Mye av suksessen ligger i deres spesialisering på bløte og fruktige champagner, samtidig som at champagnene gjennomgår en malolaktisk gjæring. Kombinert med et ønske om å få frem en myk og elegant mousse (boblene i champagnen), forklarer dette mye av grunnen til hvorfor Champagne Nicolas Feuillatte er blant de mest fremgangsrike merkene i verden.
Historien bak champagnehuset er som hentet ut av et eventyr, og du kan FIXME: Link format not implemented: <link ANCHOR_NAME="historie">lese hele historien her (klikk).
Syv delikate champagner
I Norge er vi så heldige at vi kan få tak i flere av husets champagner, og dette er cuveene vi skal smake denne kvelden:
è Oslo: Meld deg på her (klikk) (avholdt arrangement) Tid: 16. oktober 2006 kl. 19.00 - 21.30
Pris: kroner 395 inkl. mva
Sted: Gamle Logen, Grev Wedels plass 2, 0151 Oslo.
è Stavanger: Meld deg på her (klikk) (avholdt arrangement)
Tid: 17. oktober 2006 kl. 19.00 - 21.30
Pris: kroner 395 inkl. mva
Sted: Gaffel og karaffel, Øvre Holmegate 20, 4006 Stavanger
è Bergen: Meld deg på her (klikk) (avholdt arrangement)
Tid: 18. oktober 2006 kl. 19.00 - 21.30
Pris: kroner 395 inkl. mva
Sted: Altona Vinbar, Augustin Hotel, C. Sundts gt. 22, 5004 Bergen
Ring Apéritif på 93 06 98 73 dersom du ikke finner frem.
Påmeldingen er bindende.
Dersom du melder deg på seminaret, men unnlater å møte opp eller melder deg av etter fristen, forbeholder vi oss retten til å etterfakturere seminaravgiften.
Seminaravgiften betales til Bankkontonr. 7023 05 45705, Apéritif Nett, Furuveien 39c, 0678 Oslo. Merk innbetalingen med arrangementsdatoen. Dersom du melder deg på eller betaler senere enn fem dager før arrangementet må du huske å ta med kvittering. Melder du deg av etter avbestillingsfristen 12.10.06 kl. 23:59 refunderer vi ikke deltakeravgiften.
NB! Innbetalinger uten forutgående registrering/påmelding kan dessverre ikke påregnes som gyldig påmelding.
| Formen på glasset bestemmer treffpunktet i munnen, og påvirker således hvordan vinen lukter og smaker. For å kunne gi deg den optimale opplevelsen av vinene vi presenterer benytter Apéritif seg derfor av de beste vinglassene på markedet. |
Historien bak Champagne Nicolas Feuillatte
Fra løpegutt til jetsetter Historien om Nicolas Feuillatte er som hentet ut av "Den stygge andungen" av H.C.Andersen. Som de fleste andre franske ungdommer kjempet unge Nicolas for fedrelandet sitt under den 2. verdenskrig. Skuffet over hvor lite det franske samfunnet hadde lært av krigen, dro han med andre emmigranter til USA.
Den unge franskmannens "stå-på evne" og engasjement førte ham etter hvert fra løpegutt til fast jobb i et importselskap. Hans teft for gode forretninger var velkommen i USA, og han klatret raskt oppover i gradene og startet sitt eget firma med import av kakao og kaffe fra Afrika. I 1955, da kaffehøsten i Brasil ble ødelagt av frost, fikk han sin store sjanse og utvidet porteføljen med "Instant Coffee".
Tidlig på 60-tallet var Nicolas Feuillatte blitt den ledende importøren av afrikansk kaffe til USA. Økonomien hans blomstret, og Nicolas Feuillatte ble en del av jetsettet i New York. Med status blant de rike og vellykkede, diplomatpass og luksuriøs leilighet i 72nd Street så det ut som om Nicolas' karriere som amerikansk forretningsmann hadde nådd sin topp.
Omveltningens år I 1970 beslutte kaffemillionæren å trappe ned, reise jorden rundt, skrive bok og oppleve verden. Da ble livet hans plutselig snudd opp ned, i det hans far døde fra vingården sin i Bouleuse ved Epernay i hjertet av champagnedistriktet. Nicolas dro hjem og besluttet å forandre den tradisjonelle og noe gammeldagse champagneindustrien.
Med sin amerikanske effektivitet samlet handistriktets bønder og skapte i 1972 "Centre Vinicole - Champagne Nicolas Feuillatte" for å utvikle nye konsepter i en konservativ bransje. Grunnidéen var og er å produsere et høykvalitetsprodukt, hvor det er høsten og naturen som bestemmer variasjonene fra årgang til årgang og fra cru til cru, ikke tilfeldigheter i produksjonsmetodene.
Han innførte derfor den mest moderne teknologi mulig, og siden da har champagnehuset Nicolas Feuillatte vokst til en omsetning på mer enn 7,2 millioner flasker årlig og en 5. plass blant champagneprodusentene.