Hvor ofte har vi ikke ønsket å kunne inneha kunnskapen om hvordan lage alle de drinkene vi serveres ute på byens barer? Eller kanskje stått og lurt på hva du kan gjøre for å sette en spiss på selskapet. I løpet av denne kvelden vil den renommerte Chris Spencer, Area Manager hos Brand Partners, lære oss hvordan imponere venner og kjente med våre bartenderkunster denne sommeren.
Vi inntar et av Oslos aller flotteste lokaler; Stratos, og lærer så vel kjente og klassiske cocktails som denne sommerens trenddrinker å kjenne. Her får du lære om historien bak drinkene, lære forskjell på hva det å bygge, blande, shake og sile egentlig betyr innen bartendersjargongen, og samtidig få smake samtlige drinker som lages.
Chris Spencer har nå bosatt seg i Norge, men har en lang og imponerende merittliste å vise til, og noen av oss vil kjenne ham igjen fra forskjellige magasiner, både fra innland og utland (Apéritif BAR, FHM, Arena, GQ, Loaded, Flavour, Theme). Foruten å ha innehatt ansvarsfulle stillinger, har Chris også blitt kåret til UK bartender of the Year 2000, Havana Club Flair Bartender of the Year 2000, og vært én av finalistene i verdens største flairingkonkurranser i årene 2000 - 2002; the Roadhouse International Flair Competition. Flairing (triksing med flasker og annet barutstyr) som også er en av tingene vi vil få oppleve denne kvelden.
Noen av ingrediensene vi skal benytte denne kvelden er Wodka Wyborowa, Havana Club Añejo Blanco og Jameson Irish Whiskey FIXME: Link format not implemented: <link ANCHOR_NAME="ingredienser">som du finner mer informasjon om her.
Arrangementet har 20-års aldersgrense og er begrenset til 35 deltakere. Send inn din påmelding allerede i dag og vær med i trekningen av et komplett barsett. Oppskriftshefte med alle drinkene vi mikser denne kvelden, samt på mange ytterligere drinker, vil bli delt ut til samtlige deltakere.
Arrangementet er nå gjennomført
Tid: 15. juni 2005 kl. 19.00 (til ca. 22.00)
Pris: kroner 395 inkl. mva
Sted: Stratos Selskapslokaler, Youngstorget 2b, 0181 Oslo.
(inngang Folketeater-passasjen)
Ring Apéritif på 930 69 873 dersom du ikke finner frem.
Påmeldingen er bindende.
Dersom du melder deg på seminaret, men unnlater å møte opp, forbeholder vi oss retten til å etterfakturere seminaravgiften.
Seminaravgiften betales til Bankkontonr. 7023 05 45705, Apéritif Nett, Furuveien 39c, 0678 Oslo. Merk innbetalingen med 150605. Dersom du melder deg på eller betaler senere enn fem dager før arrangementet må du huske å ta med kvittering. Melder du deg av etter avbestillingsfristen 11.06.05 kl. 23:59 refunderer vi ikke deltakeravgiften.
NB! Innbetalinger uten forutgående registrering/påmelding kan dessverre ikke påregnes som gyldig påmelding.
Wodka Wyborowa: Wodka Wyborowa kommer fra vodkaens hjemland, Polen, og her har de produsert vodka i over 500 år. Polsk vodka deles inn i tre kvalitetskategorier der renheten øker med graderingene. Zwykly (standard), wybrowy (premium) og luksusowy (de luxe). For den som liker elementer av smak og lukt, er premium den beste. Wodka er den autentiske, polske stavingen for vodka. Wodka Wyborowa er en av de få internasjonale vodkamerkene som produseres på rug, og produktet er destillert etter en tretrinns prosess der første destillering skjer i tradisjonelle kobber pot stills. Ulikt andre internasjonale merker, der målet er å produsere en mest mulig nøytral og luktfri vodka, har Wyborowa beholdt rugpreget i sluttproduktet. Vannet som blir brukt, kommer fra 200 meter dype brønner som ligger under fabrikkområdet. Wodka Wyborowa er en kvalitetsvodka som selges i mer enn 70 land og er rangert som det 4. største vodkamerke i verden og mest solgt vodkaen i Polen.
Havana Club Añejo Blanco: "Añejo Blanco" er en ekte cubansk historie. "Blanco" refererer til den tradisjonelle cubanske romproduksjonen. "Añejo" er en påminnelse om lagringsprosessen som varer mer enn 2 år, som gjør dette produktet til en del av Havana Club familien.
Añejo Blanco er produsert etter tradisjonelle cubanske lagringsmetoder. Erfaringen fra Havana Clubs egen "maestro ronero" (sjefsblender) gjør at man får den blankeste av alle "añejos" (lagret rom). En hvit rom med klare, svakt "sandaktige" toner og delikate aromaer som minner om dens røtter; sukkerrør og eikefat. Disse sammensetningene gjør Añejo Blanco til en første klasses rom - perfekt for longdrinks.
Jameson Irish Whiskey: Historien om irsk whiskey går 600 år tilbake da munker brakte både kristendommen og destilleringsteknikken til Irland. Destillering ble gjort for å fremstille alkohol til parfyme, men irene fant snart en bedre måte å utnytte teknikken på, de oppfant whiskey (fra det irske ordet; Uisce Beatha = livets vann).
John Jameson etablerte sitt destilleri i Bow Street, Dublin, i 1780. Den gang, som nå, var Jameson whiskey en kombinasjon av krystallklart irsk vann og det fineste maltede og umaltede bygg.
Jameson blir destillert tre ganger for å oppnå så ren og mild smak som mulig. Det som skiller irsk og scotch whisk(e)y, er at irene tørker malten i lukkede ovner med kull - "closed Kiln". På grunn av tørkemetoden har irsk whiskey ingen røyksmak (skotsk whisky tørkes ved hjelp av brennende torv som avgir røyk). Irsk whisky destilleres 3 ganger i gamle tradisjonelle Pot Stills for å sikre maksimal renhet på spriten (andre whisk(e)ys destilleres 2 ganger). Lagringstiden er etter loven minimum 3 år, men oftest mellom 5 og 8 år og lenger for eldre whiskeys.
Jameson har vært produsert av Jameson Distillery i mer enn to hundre år og er i dag den internasjonalt mest kjente irske whiskey med et salg på mer enn 1,7 million kasser iåret.
Foto (av Chris Spencer): Bo Mathisen