Osteimportøren Matcompaniet i Stavanger vurderer å kutte flere oster etter omleggingen av tollreglene. Overfor Stavanger Aftenblad bringer daglig leder Egil Ween følgende eksempel.
– Cheddarosten Montgomery’s Artisan har i dag en toll på 27 kroner kiloet. Med de nye reglene vil tollen være på nærmere 400 kroner. Det innebærer en eksklusjon fra markedet, sier Ween, som leverer ost til en rekke butikker og restauranter i hele Norge.
I statsbudsjettet innfører Regjeringen den største tollendringen på landbruksprodukter siden 1995. Harde oster som konkurrerer med Jarlsberg og Norvegia vil få en toll på 277 prosent av importverdi i stedet for dagens 27 kroner pr. kilo.
Oster som cheddar, emmenthaler og gauda vil dermed gå kraftig opp i pris, hvis ikke importørene setter dem på tollfrikvoten. Denne kvoten er økt fra 4500 til 7200 tonn. Osteimporten til Norge var i 2011 på rundt 11.000 tonn, rundt 10 prosent av osteomsetningen i Norge.
Unntak
14 oster er satt på en unntaksliste som beholder dagens kronetoll. Det er Appenzeller, Beaufort, Comté, Gamle Ole, Grana Padano, Gruyère, Le Vieux Panè, Morbier, Munster, Parmiggiano Reggiano, Queso Manchego, Pecorino, Saint Albray og Västerbotten.
Egil Ween har imidlertid ikke mye til overs unntakslisten.
– Den må ha vært laget i siste liten, og virker svært lite gjennomtenkt. Et eksempel er osten Gamle Ole, en Arla-ost som knapt noen har hørt om. Listen virker å bære preg av manglende kunnskap blant dem som satte den opp, sier Ween.
Han er sikker på at EU ikke vil se blidt på de nye tollreglene, og Vinmonopolets regler som et forbilde også for ostebransjen.
– Målet er jo at billig vin ikke skal være så veldig billig. Samtidig blir ikke dyrere kvalitetsvin så hardt straffet som de dyrere ostene nå blir, sier Ween til Stavanger Aftenblad.
Endres uansett
Coop Norge frykter imidlertid ikke endringer i ostesortimentet.
– Når regjeringen kommer med nye tiltak innen mat- og drikkesektoren, og de ikke er konkurransevridende, må vi ta dem til etterretning. Sortimentet endres fra halvår til halvår i våre butikker uansett. Det som ikke selger, forsvinner ut av hyllene. Vi ser ikke den store effekten av tollendringene på kort sikt, og får se på hvordan de vil virke på lang sikt, sier informasjonssjef Bjørn Kløvstad i Coop Norge til avisa.