Denne kommende endring i strategien kan sees i sammenheng med EUs krav om at Sveriges innbyggere i 2004 skal kunne bringe med seg hjem like mye alkoholholdige drikker som andre EU-borgere. Systembolaget og den svenske regjeringen har i de senere år hatt en overgangsordning for nettopp denne innførselen. Denne ordningen varer altså frem til 2004.
I tillegg til dette innfører også Systembolaget en butikkstruktur, lignende den Vinmonopolet her hjemme har innført:
- Vårt mål er å kunne lagerføre akkurat de varene kundene etterspør, sier Systembolagets administrerende direktør; Anitra Steen.
Den enkelte butikksjef vil også selv kunne styre over omlag 20 prosent av varesortimentet. I snitt vil hvert utsalg ha 900 produkter å tilby. De minste butikkene vil ligge på rundt 500 og de største på 1.700 vareslag. 60 av Systembolagets forretninger har allerede innført denne ordningen.
- Vin og øl hører egentlig hjemme i vanlige forretninger, mener Birgitta Cau, en 47 år gammel økonom from Stockholm.
Sverige ble medlem av EU i 1995, men fikk i ettertid i stand en avtale om 5 års tilpasningsovergang til EUs regler om egenimport av opptil 90 liter vin, 10 liter sprit og 110 liter øl hver gang de returnerer fra et annet land innen EU. En søknad om forlengelse av denne overgangstiden ble for øvrig klart avslått.
EU ber også Sverige om å redusere avgiftene på vin helt ned til samme nivå som øl. EU anser det klart diskriminerende, og viser til at vin er importvare mens øl brygges lokalt.
Alkoholavgiften er også direkte linket til alkoholnivået for det enkelte produkt, og kan for en del av de sterkeste spritproduktene utgjøre hele 90 prosent av utsalgsprisen.
Systembolaget hadde i fjor, med sine 416 utsalg rundt om i Sverige, en total omsetning på 21,5 milliarder svenske kroner.
Kilde: AP og Systembolaget