Ved utgangen av august var det solgt drøyt 526 000 liter sterkøl med over 4,5 prosent alkohol. Det er en økning på nesten 41 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Bryggeriforeningen mener nisjebryggeriene har mye av æren for den økte interessen for norsk ølmangfold.
- Det totale ølsalget i Norge går ned, men vi gleder oss over at folk kjøper mer sterkøl på Vinmonopolet, puber, barer og restauranter, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen til det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire.
Han mener økt salg av sterkøl er et uttrykk for at folk ønsker å prøve nye øltyper.
- Nordmenn har alltid vært trofaste tilhengere av pilsnerølet. De mange nye nisje- og mikrobryggeriene satser i hovedsak på andre øltyper, og salgstallene tyder på at mange vil smake seg gjennom det store mangfoldet av øl som nå finnes her i landet.
Forbruket av sterkøl er imidlertid fortsatt svært lite i forhold til annet øl.
Totalt ble det solgt 67,7 millioner liter øl de tre sommermånedene, nesten 3,6 millioner liter mindre enn i fjor sommer, det vil si en nedgang på vel fem prosent.
For årets åtte første måneder var det en nedgang i det totale ølsalget på 3,7 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Vi kjøper stadig mer øl på boks. Salget av flaskeøl har hittil i år sunket med 21,3 prosent. Det er også en nedgang i ølsalget fra tappekraner på utesteder med 7,2 prosent.