Hvis en restaurant vi er i ferd med å besøke ser skitten ut, har vi ingen problemer med å snu og gå et annet sted. Det viser den årlige undersøkelsen ”Barometer of Public Washroom Opinion”, utført av Tork i samarbeid med Netigate.
Årets undersøkelse fokuserer på hvordan vi oppfatter hygienen på restauranter, og ble gjennomført i åtte europeiske land. Svarene var ganske like uavhengig av om respondentene var fra Sverige, England, Frankrike, Tyskland, Finland, Polen, Belgia eller Nederland. Til sammen svarte 4000 mennesker på undersøkelsen.
Åpen kjøkkenløsning betyr lite
De viktigste faktorene for at restaurantgjestene skal oppfatte restauranter som rene og ikke snu i døra, er at det er ryddig (59 prosent) og at toalettene er rene (30 prosent).
Et positivt funn er at respondentene foretrekker å bruke toalettene på restauranter og på arbeidsplassen, fremfor andre typer offentlige toaletter. I Norge opplever Tork at stadig flere tenker på toalettet som en del av totalkonseptet.
Henriette Bergsjø (t.h.), Interiørarkitekt MNIL i SIAS Contract AS (SIAS), jobber mye med hoteller og restauranter, og oppfordrer Horeca-bransjen til å tenke gjennom helheten i designet og bevege seg bort fra institusjonslooken.
– Trenden nå er å ha både praktiske og flotte toaletter. Det brukes mer eksklusive materialer som treverk istedenfor tradisjonelle fliser, og belysningen blir også viktigere. For eksempel ser vi flere toaletter med sminkelys og plass til vesken for damene, forklarer Bergsjø i pressemeldingen fra Tork.
Det lille ekstra
For et mer dramatisk uttrykk ser Bergsjø at mange bruker store dører fra gulv til tak uten rammer. I tillegg er unisextoalettene på vei bort, noe som gir rom for flere detaljer på toalettene.
– Store speil, myk belysning, en krakk og et sminkebord er detaljer som gir det lille ekstra. Det samme er en god håndkrem og friske blomster. Myke små kluter er også hyggelig, men det krever mye vask og egner seg ikke alle steder, sier Bergsjø.