Bryggeriforeningen har sladdet bilder av øl på sin nettside Drikkeglede. Helsedirektoratet ville ilegge tvangsmulkt på 25 000 kroner dagen hvis ikke bilder og omtale av øl ble fjernet innen 1. august.
- Vi er grunnleggende uenig med Helsedirektoratet i tolkingen av regelverket, men vi har ikke råd til å betale dagbøter på 25 000 kroner, så nå sladder vi bilder av ølglass og fjerner omdiskutert tekst, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen i en pressemelding.
Han er glad for at ileggingen av tvangsmulkt ikke har tilbakevirkende kraft. I så fall måtte Bryggeriforeningen ha punget ut med nesten 10 millioner kroner i bot siden nettstedet åpnet i juni i fjor.
Drikkeglede ble lansert som en forbrukerportal for Bryggeri- og drikkevareforeningen på internett i fjor sommer. Ifølge Helsedirektoratet er mye av innholdet på drikkeglede.no i strid med forbudet mot alkoholreklame.
- Vi har anket avgjørelsen og sendt en klage til Markedsrådet. Får vi ikke medhold der, vil vi følge saken videre oppover i rettssystemet, sier Petter Nome.
Han mener Helsedirektoratet tolker loven mot alkoholreklame bokstavtro ut fra virkeligheten da den ble laget på 1970-tallet, og ikke dagens norske samfunn.
- Vi ønsker ikke en oppheving av forbudet mot alkoholreklame, men det må være lov å gi forbrukerinformasjon om øl, sier Nome.