Beaujolais lever i skyggen av de andre appellasjonene i Burgund, men nå vil foreningen av Beaujolais-produsenter bringe disse vinene ut i lyset, skriver The Drink Business.
Nå skal verden få vite at Beaujolais byr på fremragende viner som ofte koster mindre enn hos naboene, og produsentforeningen har lagt flere veier til målet.
Andre vinhus som framstiller fornemme cruviner i distriktet, oppfordres til å la navnet Beaujolais komme tydelig fram på etikettene. I dag markedsføres disse vinene med navnene Morgon, Moulin-à-Vent og Fleurie, og dermed antar foreningen at mange forbrukere ikke kjenner til at disse vinene kommer fra Beaujolais.
LES OGSÅ: Fra Burgund til Beaujolais
Produsentene oppfordres også til å markedsføre druen Gamay på etikettene. Mens Pinot Noir er Burgunds store drue, er det de fleste Beaujolais-vinene laget av Gamay.
I tillegg skal forbrukerne få vite at det ikke bare er Burgund som lager gode lagringsviner. De førende Beaujolais-produsentene skal nå vente lengre før de legger vinene sine ut for salg. På den måten skal det komme fram at disse vinene også kan lagres.