For et par år siden nektet Systembolaget i Sverige importøren Vinovativa vinen Wacky Chicks med en tegning av kvinnelige «trutmunner».
«Vi anser at vinens navn og tegningen av leppene i kominasjon gir inntrykk av at alkoholkonsum styrker det fysiske og psykiske velværet, fremmer sosial eller seksuell framgang eller løser problemer som ensomhet eller nedstemthet» het det i Systembolagets begrunnelse.
LES MER: Kastet kysselepper ut av Systembolaget
Nå er eksemplene på at selskapet griper inn blitt flere, skriver Helsingsborgs Dagblad.
I mai lanseres ølserien «The Sinner Series» av Amager Bryggeri. Serien er inspirert av de sju dødssyndene, men i god tid før lanseringen er den opprinnelige fristerinnen på etiketten til «Lust» erstattet av en svart, blank etikett. Og ølet har fått navnet «Lust – The Blackened Version».
Støtende muskedunder
Systembolagets moralkoder gir seg også andre utslag, melder den svenske avisen.
Baroloprodusenten Renato Rattis vin, Nebbiolo d’Alba Ochetti, har en velkjent tegning av en 1800-tallssoldat med et muskedunderliknende skytevåpen ved sin side.
I Sverige er skytevåpenet byttet ut med en vandringsstav, ifølge importøren Vinovativa fordi skytevåpenet ble ansett som «støtende» av Systembolaget.
Selskapet er ikke alene om å gripe inn overfor «støtende» budskap i forbindelse med alkoholholdige drikkevarer. Nylig forbød USA import av Bibi Graetz Azienda Agricola Testamatta sin vin "Soffocone di Vincigliata".
Begrunnelsen er at Soffocone er slang for oralsex. Denne vinen passerte imidlertid glatt gjennom Systembolagets kontrollorgan, skriver Helsingsborgs Dagblad. Som stiller spørsmål ved at slike vurderinger rundt støtende budskap blir utført av et smakspanel i stedet for å prøves mot gjeldende lovverk på området.