Vinmonopolet er under press. Handelslekkasje, smugling og taxfree bidrar til at det lekker fra Vinmonopolet. Nå vil polsjefen ha forandringer.
- I prinsippet kan vi overta salget på norske flyplasser. Vinmonopolets avanse er særdeles liten. Så skulle vi legge Vinmonopolets normale avanse til grunn, ser jeg ikke bort fra at vi kan levere rimeligere produkter enn dagens eiere. Jeg er trygg på at hvis vi vil drifte taxfreesalget på Gardermoen, så vil vi ikke øke prisene. Vi driver minst like effektivt som de nåværende eierne, men med vesentlig høyere kompetanse blant de ansatte, sier Kai G. Henrikesen til Dagens Næringsliv.
Han føler seg skviset mellom kundenes økende krav produktinformasjon og regelverket som politikerne har vedtatt for å begrense salget av vin og brennevin.
- Hvor stor andel av salget skal et monopol ha for å kunne kalles et monopol, spør Henriksen. Han sier Vinmonopolet må gjøre seg fortjent til folkets støtte, og derfor må utfordre rammebetingelsene når kundene ønsker endringer.
- Uten folks støtte, ingen Vinmonopol, sier Henriksen til DN.