Administrerende direktør i Pernod Ricard, Patrick Ricard smiler om kapp med solen etter pressekonferansen onsdag kveld der en vennligsinnet overtakelse av Allied Domecq ble lansert. Overtakelsen fører ham ett skritt nærmere hans store drøm om en dag å bli verdens ledende distributør innen vin og sprit.
Styret i Pernod Ricard stemmer i optimismen og sier at deres målsettinger kjenner ingen grenser. Men det skal en god del både penger og innsats til før den franske grupperingen klarer å ta igjen verdenslederen Diageo, som pr. i dag har en omsetning som er dobbelt så stor (104 mrd NOK) og som befester sin stilling som markesleder - takket være sin dominans på det nord-amerikanske markedet.
Allied Domecq tilfører den franske gruppen en rekke prestisjetunge spritmerker, deriblant Ballentine's, Malibu, Kalhua og Tia Maria. Allied Domecq sin portefølje har bestått av 20 av de 100 fremste spritmerkene på markedet. Det vil derimot fremdeles være den gode, gamle franske apéritifen; anisette, som forblir den mest solgte i den nye grupperingen. Noe over 6 millioner kasser Ricard ble solgt i fjor, mot 5,9 millioner kasser Ballentine's og 3,3 mill Chivas Regal.
Den franske gruppen befester derimot sin stilling når det gjelder vin fra den Nye Verden og blir ledende når det gjelder vin fra New Zealand og har en stor markedsandel i australske viner gjennom Jacob's Creek.
Hvis sammenslåingen går som forventet, vil en samling av aksjonærene i de to gruppene finne sted i slutten av juni, og sammenslåingen vil være et faktum i slutten av juli eller begynnelsen av august. Europeiske og amerikanske konkurransemyndigheter må dog gi grønt lys til fusjonen før den kan finne sted.
Navnet på den nye gruppen "vil naturligvis være Pernod Ricard" konstaterte Patrick Ricard onsdag.
Kilde: Le Figaro