Norge er blitt et smutthull for mat som gir seg ut for å være kjente europeiske merkevarer, og nå vil produsentene av parmaskinke og parmesan stoppe navnekopiene, ifølge Dagens Næringsliv.
De italienske matgigantene Prosciutto di Parma og Parmigiano Reggiano vil stoppe kopiproduktene i det norske markedet.
Norske merkevaremyndigheter tror henvendelsen som har kommet fra de italienske matgigantene Prosciutto di Parma og Parmigiano Reggiano vil utløse et rush av søknader fra andre europeiske matprodusenter som ønsker vern mot misbruk i Norge.
- Vi skal ikke lenger enn til Sverige før det ikke er lov til å kalle noe fetaost, hvis det ikke er ekte fetaost. Men i Norge kan hvem som helst bruke denne betegnelsen, sier advokat Nina W. Hegdahl i KSL Matmerk til Dagens Næringsliv.
I Norge er 18 norske betegnelser beskyttet, men ingen av disse har søkt om beskyttelse i Norge. Og ingen fra Europa har så langt søkt om beskyttelse i det norske markedet. Blant de 18 er navn som skjenning, gammalost fra Vik, sider fra Hardanger, økologisk tjukkmjølk fra Røros og rakfisk fra Valdres.
Ifølge Dagens Næringsliv finnes det over 1000 produktbetegnelser som er beskyttet av EU, men som ikke er beskyttet i Norge. Listen omfatter navn som feta, serranoskinke, falukorv, edamer fra Holland og roquefort.
Også norske matprodusenter som ønsker beskyttelse i Norge må søke. Så langt er 18 norske produktnavn beskyttet her hjemme, blant annet Tørrfisk fra Lofoten, Hardangereple, Rakfisk fra Valdres og Ringerikserter. Bak de beskyttede merkevarene står nærmere 600 produsenter, som har slått seg sammen fordi de produserer matvaren på samme vis.
Foto: Bo Mathisen