– Å bli målt på minibarer og roomservice passer ikke for oss, sier Nils Henrik Geitle i De Historiske Hotel og Spisesteder til VG Nett.
– For våre hotellgjester er det opplevelsen som teller, ikke om det ligger blyant og brevark på skrivepulten.
Den nye nasjonale ordning med felles system for stjernemerking innføres i løpet av våren. Den skal gjøre det enklere for hotellgjester å orientere seg blant landets mange hoteller. Merkeordningen består av en undersøkelse med mer enn 500 kriterier som til sammen skal gi forbrukerne et anslag for kvaliteten ved hotellet, formidlet som antall stjerner.
Geitle representerer 43 av Norges eldste og mest særpregede hoteller, og han antar at 9 av 10 vil takke nei til stjernerangeringen.
– Vi har vår egen kvalitetsstandard som går på gjestfrihet, vertskapsrolle, historieformidling, atmosfære og andre immatrielle kvaliteter, som vi mener de nye stjerne-kriteriene ikke fanger opp, sier Geitle.
Også Kjetil Smørås, hotelldirektør og eier av Grand Hotel Terminus og Augustin Hotel i Bergen, avviser ordningen.
– Vi vil ikke bli målt etter slike kriterier, snarere etter gjestfrihet, særpreg og atmosfære. Det er slike ting som er viktig for gjestene våre, sier han.
Prosjektleder Anita Blomberg-Nygård i Norsk Akkreditering, som forvalter den nye nasjonale hotellstjerne-ordningen, sier de nye kriteriene tar hensyn til hoteller med særpreg og histore i veggene.
– Nettopp fordi Norge har mange historiske hoteller har vi lagt til rette for å få dem med i den nye klassifiseringsordningen. To av 12 medlemmer i fagrådet for den nye stjerneordningen kommer dessuten fra hoteller som er med i De Historiske, sier hun til VG Nett.