Max Havelaar og NorgesGruppen inngår samarbeidsavtale
Målsetningen er å bidra til økt handel med utviklingsland etter de etiske prinsipper som Max Havelaar til enhver tid jobber etter. De Max Havelaar-merkete produktene NorgesGruppen nå vil vurdere å innarbeide i sine butikker er te, kakao/sjokolade, honning
Redaksjonen
24 Januar 2001 - 01:00
Garantiordningen Max Havelaar Norge ble stiftet i 1997 som en konsekvens av de ustabile forholdene små kaffeprodusenter i fattige land opplever. Max Havelaar er en internasjonal merkeordning som garanterer at den enkelte bonde får en anstendig pris for sine produkter som kakao, rørsukker, honning og kaffe.
Den garanterer videre at de ansatte plantasjearbeidere som dyrker merket te, bananer og appelsiner til appelsinjuice er sikret ordentlige arbeidsforhold og en lønn de kan leve av i tråd med ILO konvensjonen. Dette sikrer en sosial og økonomisk sikkerhet for produsentene.
- Dette viser at NorgesGruppen er opptatt av etikk og en god handel for alle parter, sier Gunnar Ødegaard, daglig leder i Max Havelaar Norge. - Vi er veldig fornøyd med at NorgesGruppen nå vil utvide varespekteret innenfor denne merkeordningen, sier Ødegaard. Mange forbrukere har etterlyst flere produkter i tillegg til kaffen og vi håper kundene tar godt i mot dette utvidete tilbudet av etisk handlete produkter, avslutter Gunnar Ødegaard.
Konsernsjef Sverre Leiro ønsker samarbeidet velkommen og håper å få til konkrete resultater gjennom denne første kjedeavtalen i Norge for Max Havelaar Norge.
Forsiden akkurat nå