The Flying Culinary Circus var blant årets vinnere Norsk Designråds Merket for god design. Til sammen 17 priser ble utdelt under Designdagen i Oslo 17. april.
The Flying Culinary Circus har servert norsk gourmetmat i over 40 land. Emballasjen til kokkegruppens produkter for varehandelen ble utviklet i samarbeid med designbyråene Accendo og Forest.
Resultatet har fått juryen for Merket for god design til å gå av skaftet i ren begeistring, heter det i en pressemelding fra Norsk designråd.
«Profilen bryter alle regler, og er et sirkus av visuelle virkemidler. "…Et nytt og proft konsept, og en helt ny måte å markedsføre seg på», heter det i jurykjennelsen."
Priser til TINE og Norsk Rein
I Mathallen i Oslo er meierisamvirket TINE representert med Melkerampa. Rampa skal gi forbrukerne en «hjemme hos TINE»-følelse. Oppdraget ble gitt til Scandinavian Design Group og Inne Design, og resultatet kan nå smykke seg med Merket for god design.
Designbyrået Strømme Throndsen fikk oppdraget med å lage en visuell profil da Norske Reindriftssamers Landsforbund og Landbruks- og matdepartementet tok grep for å sikre norsk reinkjøtt positiv oppmerksomhet og økt salg.
Resultatet ble en profil som spiller på det enkle og rene. Fargepaletten tar utgangspunkt i fargene du møter på vidda og kombineres med matbilder og fotografier som viser det barske klimaet i nord. Totalen.
Juryen til Merket for god design kaller designprosjektet «hel ved fra vidda», og uttaler videre: «Her har designerne turt å ta noen tøffe valg og latt vidda fremstå som den er: usminket, kald og gold. Det føles rent, nært og svært ærlig».