Kiwi ble den store vinneren blant dagligvarekjedene i 2010, skriver DN.
Analysesbyrået Nielsens årlige dagligvarerapport viser at kjeden økte markedsandelen med 0,8 prosentpoeng og nå er oppe i en andel på 14,3 prosent. Rema 1000 er Norges største dagligvarekjede med en markedsandel på 20,9 prosent. Kiwi-eier Norgesgruppen hadde en markedsandel på 36.9 prosent i 2010.
- 2010 var det dårligste året på mange, mange år for dagligvarehandelen. Når markedet ikke vokser og prisveksten er negativ, må alle forsøke å dra vekst gjennom volum, sier Kiwi-sjef Per-Erik Burud til avisen.
Direktør Knut Gartland i Nielsen mener priskrigene mellom kjedene kan være en av årsakene til den lave veksten på 3,2 prosent i fjor. Mye tyder på at den harde priskampen i bransjen vil fortsette.