Kanskje kan det ses på en som en ren maktdemonstrasjon fra polledelsens side. Etter hva Apéritif erfarer er reaksjonene sterke i de lokale utsalgene. Også på de nye reglene som innføres. De betegnes som latterlige og skal bli temmelig håpløse å etterleve. Nå skal det nemlig bli slutt på at butikksjefen utkonkurrerer hva den sentrale produktavdelingen har valgt ut for deg og meg. Det ble klart på det årlige butikksjefmøtet som ble avholdt i Sarpsborg i forrige uke. Der forkynte ledelsen at den nåværende ordningen skulle slankes kraftig i omfang og forutsetninger endres.
Bakgrunnen er som følger: Butikkene til polet er delt opp i tre kategorier; de som har det såkalte grunnsortimentet, de med hovedsortimentet og fullsortimentsbutikkene. Det er produktene i basislisten som er grunnlaget for oppdelingen, hvor grunnsortimentet består av de mest solgte produkter innen hver produktgruppe. Det andre ytterpunktet er altså fullsortimentsbutikkene som skal lagerføre samtlige produkter i basislisten.
Ordningen med den lokale tilleggslista ble innført for omlag ett år siden, med en forsøksperiode på to år. Etter knapt ett år med denne ordningen kommer altså endringene. Fullsortimentsbutikkene får nå mulighet for maksimalt 150 produkter i sin lokale tilleggsliste. Hovedsortimentbutikkene får tilsvarende 72 produkter. Utover dette er ytterligere én forutsetning lagt inn for varene i den lokale listen; disse produktene skal ikke konkurrere med tilsvarende varer i basisutvalget!
Bordeaux: Hver produsent har sitt slottsnavn som egen identitet. Med andre ord; det finnes kun én Château Margaux. Hva da med Burgund? Der selges vinene stort sett med stedsnavnet som første kriterie. En vin fra Aloxe-Corton vil da med andre ord, på grunn av de nye regler for inntak til lokal liste, komme i konflikt med andre viner fra samme område. Samme kan sies om en Barbaresco eller Montepulciano. Og fri og bevare oss dersom det for Chile settes cabernet sauvignon som konkurransefaktor.
Er dette nok et forsøk på å sette en solid spiker i kista til bestillingsutvalget? Vi kan nemlig ikke se at det er lagt mange forutsetninger til rette for at norske forbrukere skal få full mulighet til å nyte butikkpersonalets kunnskap om disse produktene. Vinmonopolet sentralt har i hvert fall gjennom en årrekke bevisst holdt informasjonsbrukervennligheten for disse produkter på et minimum.
Til syvende og sist er det altså deg som kunde det går ut over.