Mens den nye verden i stor grad har gått over til skrukork, så har de fleste franske produsenter vært skeptiske til "nyvinningen".
Men på et seminar i Bordeaux for et par dager siden var tonen en annen. Seminaret ble holdt på en fabrikk eid av Alcan (produsenten av Stelvin-korken). Der forklarte en rekke ledende vinprodusenter årsakene til at de nå heller mot skrukork fremfor vanlig kork. Og tilhørerne var stort sett en rekke skeptiske franske journalister. Mindre feil i vinen og en mer praktisk løsning, mente produsentene.
- Journalister er ikke alene om å være skeptiske, sa Nathalie Bergès-Boisset som er PR-sjef hos Boisset. Hun fortalte også at både vanlige franskmenn og vinhandlere var skeptiske til å bytte ut vanlige korker.
- Folk i Frankrike har ennå ikke forstått hvorfor de burde kjøpe vin med skrukork fremfor vanlig kork, sa Véronique Bouffard som er kommunikasjonsdirektør i André Lurton.
Jean-Claude Mas i Domaines Paul Mas var imidlertid ikke overbevist om at overtalelse er det som skal få folk til å endre tankene sine.
Alcans Bruno de Saizieu sa at mye var avhengig av supermarkedenes markedskraft.
- Hvis vi kan finne en supermarkedkjede som er modig nok til å støtte oss i spørsmålet om skrukorker, slik Tesco gjorde i Storbritannia, så tar skrukorken av i Frankrike også, sa han.