Bryggeriforeningen får ikke lov til å lenke til nyhetsartikler om øl på nettstedet drikkeglede.no. Det har Helsedirektoratet bestemt.
Nettstedet www.drikkeglede.no er hjemmesiden til Bryggeriforeningen. Den inneholder blant annet informasjon om drikkevarene som produseres av norske bryggerier og brusfabrikker.
Helsedirektoratet mener nettsiden har brutt forbudet mot alkoholreklame, blant annet ved å publisere omtaler av øl og vise bilder av øl alene eller sammen med mat.
- I sommer fjernet vi omtale av alkoholholdig øl, og vi sladdet bilder av øl etter trusler om dagbøter på 25 000 kroner fra Helsedirektoratet, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen til det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire.
Saken er nå anket til Markedsrådet, der anken skal behandles senere i høst.
I mellomtiden har Bryggeriforeningen fått påpakning fra Helsedirektoratet og pålegg om å fjerne lenker til nyhetsartikler om øl, fra blant annet NRK og Agderposten.
Artiklene omtaler salgsutviklingen for mikrobryggerier.
Helsedirektoratet opplyser at lenker til annet innhold på internett bedømmes på same måte som om innholdet hadde ligget på Bryggeriforeningens egen nettside.
Det motsatte standpunkt ville gjøre reklameforbudet svært enkelt å omgå, skriver direktoratet i et svar til Bryggeriforeningen.
Tidligere i år ble Bryggeri- og drikkevareforeningen og Aass Bryggeri pålagt å fjerne bilder av øl, omtale av ulike øltyper, og bilder av øl sammen med mat, på sine nettsider. Foreningen fjernet dette innholdet innen 1. august, som var fristen som ble satt av Helsedirektoratet.
Bryggeriforeningen har anket vedtaket i Helsedirektoratet til Markedsrådet, og foreningen vil forfølge saken videre oppover i rettssystemet dersom de ikke får medhold i Markedsrådet.