Vi har inngått avtale med den norske leverandøren av vinglasset til den verdensberømte vinskribenten Jancis Robinsons. Hun har sammen med den prisbelønte designeren Richard Brendon laget et vinglass og en karaffel du kan bruke til alle typer viner. Som medlem får en rabatt som monner.
Ett glass holder - det er budskapet bak Jancis Robinsons kolleksjon bestående av et vinglass og to karafler som ble lansert i Norge tidligere i år. Et budskap som nok kan oppleves som provoserende all den tid konkurrerende glasskolleksjoner er nettopp det, en rekke glass til forskjellige anledninger.
For å få rabatt på disse unike glassene, må du være medlem av Apéritifs Mat- og vinklubb - meld deg inn her
At Jancis Robinson har satt navnet sitt på et vinglass, var ikke noe som lå i kortene. Designer Richard Brendon kontaktet vinguruen i august 2017. - Hun var skeptisk siden hun ikke hadde satt sitt navn på noe annet produkt enn nettsiden og bøker tidligere, forteller Lily Colman Osborn som er forretningsutvikler for Richard.
- Men hun hadde ett ufravikelig krav, og det var at det skulle være ett glass.
For alle typer vin, også med bobler. Men når det kommer til karaffel, trengs to løsninger. En romslig for ung vin, som også tar en magnumflaske, og en for gammel vin som er laget for dekantering, ikke lufting.
Her forteller Jancis Robinson om glassene hun har vært med å utvikle
Vannglasset har samme klokken som vinglasset, men uten stett, og kan derfor brukes til vin det også. – Stadig flere, ikke bare amerikanere, bruker denne type uformelle vinglass, forklarer Lily.
Når det kommer til størrelsen på klokken, er den laget også med tanke på sommelieren. Der hvor den er på sitt videste, rommer den en sjettedel av en flaske, altså 12,5 cl. Samtidig som det gir en størst mulig overflate for aromaene til å utvikles i glasset. Åpningen må gi plass til sågar store neser. At glassene tåler oppvaskmaskin, var også et krav.
Allerede i juni 2018 var kolleksjonen klar for det britiske markedet. – Årsaken til at det gikk så raskt, er at glassene er munnblåste, det gjør at volum er små. Vi kan bare lage 5000 i måneden, mot 5000 om dagen om de kom fra en maskin. Derfor lanserer vi glassene i ett marked av gangen, sier Lily Colman Osborn.