Etter to års arbeid var det i forrige uke tid for å vise fram "merkevaren" Chianti Classico i ny drakt. 150 journalister fra 30 land var til stede da en ny logo, etikettdesign og – ikke minst – en ny klassifisering ble avduket i Firenze. Det skriver bransjenettstedet Civiltà del bere.
Den nye klassifiseringen har fått navnet Gran Selezione. Den skal etter planen stå for sju prosent av produksjonen i Chianti Classico, og blir betegnelsen på områdets beste og strengest utvalgte viner, derav navnet. Disse elitevinene skal kun inneholde saften fra druer som er høstet innenfor Chianti Classicos grenser. De skal lagres i minst 30 måneder hvorav tre i flaske.
Kravene til Riserva - den opprinnelige toppklassifiseringen - er også blitt strengere. Disse vinene kan nå selges først etter 24 måneder.
I tillegg skal reglene for produksjon av Riserva, som til nå har stått for 30 prosent av produksjonen og 40 prosent av inntektene, endres. Nå må produsentene på et tidligere stadium avgjøre hvilke druer som skal benyttes til ulike viner når de søker om godkjenning.
På pressekonferansen ble også Chianti Classicos svarte hane - Gallo Nero - vist fram i ny drakt. I tillegg til at logoen blir ny, skal hanen flyttes fra toppen av korken til flaskehalsen.
Eksporten av Chianti Classico har økt kraftig i løpet av de siste årene. I 2012 gjorde salget til utlandet et kraftig byks, og Canada var landet som økte importen aller mest.
LES OGSÅ: Gallo Negro til stylist