I Australia avslo landets Høyesterett tirsdag tobakksindustriens klage på en ny og streng markedsføringslov.
Den slår fast at alle sigarettpakker skal ha likt utseende. Heretter skal pakkene være olivengrønne og utstyres med dramatiske bilder og helseadvarsler. Disse advarslene skal dekke 75 prosent av fremsiden og 90 prosent av baksiden på pakkene, mens produsentens varebetegnelse skal skrives med liten, svart skrift nederst på pakken.
LES OGSÅ: Alle sigarettpakker blir like
I tillegg til tydelige advarsler, skal de fryktinngytende bilder skremme forbrukerne fra å røyke. Sigarettmerke og -type skal skrives med enkle bokstaver mot en gråsvart bunn – uansett om det dreier seg om Marlboro eller Lucky Strike - og de velkjente logoene skal ikke synes.
I frykt for at andre lands myndigheter kan fremme liknende lovforslag, innledet de store produsentene, med Phillip Morris og British American Tobacco i spissen, et massivt rettslig motangrep. De nådde imidlertid ikke fram hos Australias høyeste rettsinstans.