Allied Domecqs portefølje splittes etter Pernod Ricards oppkjøp
Allied Domecqs portefølje i Norge fordeles mellom enkelte av de andre importørene når Allied Domecq nå er solgt til Pernod Ricard.
Redaksjonen
05 September 2005 - 01:00
Etter det Apéritif forstår vil det være Brand Partners som overtar det meste av varesortimentet. Det er først og fremst de store merkenavn, slik som Beefeater, Stolichnaya og Concha y Toro som går til BP.
Under Pernod Ricards oppkjøp ble en rekke konkurrerende produkter i porteføljen videresolgt til Fortune Brands (som også eier 25 % av Maxxium). Enkelte av disse produktene går derfor naturlig nok til Maxxium Norge.
Engelstads eierinteresser i Allied Domecq, der Britt og Einar Engelstad eier begge 20 % av Allied Domecq Norways aksjer, er under avklaring. Tidligere har de to selskapene arbeidet tett. Engelstad vil nå i stedet oppsøke nye brennevinsmerker. Disse vil i motsetning til tidligere bli innlemmet i deres egen portefølje.
Produktenes overtakelsesdato er foreløpig satt til 1. oktober 2005. Likevel vil vi nok finne produktene presentert hos de nye importørene under Norwegian Wine Xpo som finner sted 26.-27. september.
Hva som skjer med de ansatte i Allied Domecq Norway er fortsatt usikkert. Det er vel sannsynlig at deler av selgerstaben vil følge sine hovedprodukter.
Det er fortsatt en rekke produkter som ikke hører inne under noen av de to konstellasjonene. Eksempler er Drambuie, Courvoisier, Laphroaig samt Tullamore Dew. Hvor disse havner er enn så lenge uvisst.
Forsiden akkurat nå