Over hele landet har Vinmonopolets utsalg slitt med såkalte «champagnetyver». Nå har selskapet funnet en affektiv stopper for problemet.
- Alarmlyden er en utrivelig lyd å få med seg på vei ut. Da stopper de fleste opp, sier butikksjef Tom Lie i Vinmonopolet på Strømsø i Drammen til NRK.
Utsalget er ett av flere som siden i sommer har festet en liten svart boks øverst på de dyreste drikkevarene.
Fra desember i fjor til mai i år forsvant mange flasker. Etter at flaskene med edle dråper fikk alarm, er ikke en flaske forsvunnet fra hyllene.
Vinmonopolet har også andre sikkerhetssystemer for å unngå tyveri, og har et relativt lite svinn i forhold til omsetningen. Den nye typen alarmer blir ikke innført over hele landet.
Vinmonopolet bruker mange sikkerhetssystemer for å unngå tyveri, og svinnet er nede i 500 kroner per én million kroner i omsetning.
- Det viktigste våpenet mot svinn er kundekontakt. Vi viser at vi er interessert i dem, noe som igjen gjør at vi skremmer tyvene, sier Lie.
- Dette er ikke noe vi vil innføre i alle våre 262 utsalg. For oss er god kundekontakt det viktigste, sier kommunikasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet.