Bryggeribransjen krever en oppmykning i regelverket som forbyr dem å fortelle om produktene sine på nett. Bransjen ønsker å beholde forbudet mot betalt reklame på TV og på nett, men vil at forbudet ikke skal gjelde mot informasjon på nettsider som forbrukeren aktivt oppsøker selv.
– Vi ønsker ikke å fjerne reklameforbudet, men ønsker at det skal bli lov til å fortelle om egen øl på egne hjemmesider, sier Petter Nome, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, til NRK.
Foreningen, som har 45 små og store norske bryggerier som sine medlemmer, hadde nylig møte med Helsedepartementetet.
Nå håper de på en snarlig oppmykning i regelverket med en ny regjering.
– Vi har fått tydelige signaler fra regjeringen om at vi kan vente oss en oppmykning i forbudet. Nå håper vi at det snart kommer fortgang i dette arbeidet, sier Nome.
Statssekretær Cecilie Brein-Karlsen (Frp) i Helse- og omsorgsdepartementet sier til NRK at reklameforbudet er et viktig virkemiddel i alkoholpolitikken.
– Forbudet signaliserer at alkohol ikke er en alminnelig vare, men en vare som kan ha skadevirkninger. Alkoholpolitikken ligger fast og regjeringen vil ikke bidra til endringer som bidrar til økt forbruk av alkohol.
Hun sier at regjeringen likevel vil se nærmere på reklameforbudet for å se om det er mulig å gjøre fornuftige endringer uten at reklameforbudet settes i fare. En av tingene som skal vurderes, er grensesnittet mellom produktinformasjon og reklame på nettsider.
LES OGSÅ: Taper mot øl fra utlandet