Sarah Bernhardt i langpanne
Foto: Brodogkorn.no

Sarah Bernhardt i langpanne

Sarah Bernhardt i langpanne er et godt, praktisk og glutenfritt alternativ på kakebordet. Med mandelbunn og sjokoladekrem er den særlig populær til jul.

Fremgangsmåte

Kjør mandlene raskt i en foodprosessor, eller mal dem i en kvern. Bland mandlene med bakepulver.

Pisk eggehviter på lav hastighet i en ren bolle. Når du kan se små jevne bobler av eggehvite i bollen, setter du opp hastigheten litt. Pisk til eggehvitene danner små skumtopper, og tilsett sukker litt etter litt. Pisk videre til du har en tykk marengs i 3-4 minutter.

Vend inn de malte mandlene med en slikkepott og fordel røren i en stor bakepapirkledd langpanne (30 x 40 cm).

Stek mandelbunnen midt i ovnen på 175 °C i ca. 20 minutter. Avkjøl bunnen i langpannen etter steking.

Pisk smør og melis til en luftig, hvit krem. Tilsett eggeplommer og hele egg. Ha i kakaopulver og vaniljesukker. Dersom du ønsker mørkere sjokoladekrem, så kan du tilsette mer kakao.

Ha sjokoladekremen over mandelbunnen når bunnen har blitt helt kald. Smør kremen utover, slik at den er jevnt fordelt over hele kaken. Sett kaken kjølig slik at sjokoladekremen stivner litt.

Brekk sjokolade i biter, eller grovhakk den og ha den i en bolle sammen med delfiafett. Sett bollen over vannbad (kjele med vann) slik at sjokoladen smelter.

Sjekk at sjokoladen ikke er for varm og hell sjokoladen over kaken. Fordel den smeltede sjokoladen utover med en palett. Om du ønsker kan du også lage et mønster i sjokoladen med en gaffel.

Sett kaken kaldt til sjokoladeglasuren stivner.

Renskjær kaken rundt kantene, og del den opp i små biter med en skarp kniv. Bruk palett eller en stekespade for å få kakestykkene ut av formen.

Temperer gjerne kaken ½ time før den skal spises. Oppbevar kaken i kjøleskap eller frys den ned til neste kakefest.

Se våre andre oppskrifter på kaker med marsipan

Her finner du veldig mange gode kakeoppskrifter som hører julen til

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få ukens kake som nyhetsbrev

Sendt inn av Brodogkorn.no

Drikke som passer til denne oppskriften

Nå når vi har fått smaken på sommer, vil vi ha noe lettlaget og velsmakende på tallerkenen

En skalldyrsalat som dette smaker vidunderlig godt, uten de store bestrebelsene.

Dagens middag lager du på et blunk og så får du brukt opp rester etter festen

Dagens middag lager du på et blunk og så får du brukt opp rester etter festen

Rester av fenalår er perfekt å bruke i en varmrett - denne varianten er veldig lettlaget og med ingredienser du har i husert.

Felice Capasso til bartender-VM for Norge

Mannen bak Sesto Senso Academy som så langt har utdannet 350 bartendere, er dermed Norges beste bartender 2024.

Dette er de beste alkoholfrie drikkene du finner på polet
Tester
Alkoholfritt

Dette er de beste alkoholfrie drikkene du finner på polet

Når du likevel er på polet, kan du kjøpe med deg noen gode alkoholfrie alternativer laget av norskdyrket frukt, av importerte bær, musserende te, imponerende vin - eller øl - alle helt uten.

Prøv en litt lettere vri på rømmegrøten
Rømmegrøt med semulegryn

Prøv en litt lettere vri på rømmegrøten

Denne oppskriften er ikke fullt så mektig som den laget med bare rømme.

Ingrediensene til denne drinken har du garantert allerede - klart alternativ til 17. mai
Ukens drink

Amaretto sour er den mest populære drinken på våre nettsider og nærmest en nasjonaldrink. Når den kommer med prosecco, er den som skapt for nasjonaldagen.