Mat og vin i kombinasjon

Slik velger du vin til ost

Vin og ost er godt sammen, det er de fleste enige om, men er det egentlig så lett å finne vin til ost?
02 November 2022 - 08:11

Veldig ofte så er det mange forskjellige oster på et ostefat og da er det vanskelig å finne én vin som passer til alle. Det finnes svært mange forskjellige oster, med veldig distinkte smaker. Modningen av osten har også en hel del og for å kunne sette riktig drikke til.

En god huskeregel er at hvitvin vil være et bedre forslag enn rødvin til ost, stort sett alltid. Dette er fordi oster stort sett er fete og salte som krever høy friskhet i vinen, saltet kan også fremheve garvestoffene i rødvin som ikke er spesielt kledelig.

Rødvin kan funke til noen oster, da stort sett faste og kornete oster med litt lagring, som for eksempel comté, parmesan og gruyère. Jo mykere og mer lagret osten er, jo mer utviklet bør rødvinen være.

Til de samme type ostene er det selvsagt veldig godt med hvitvin også. Her kan chardonnay være helt fantastisk, gjerne litt utviklet. Savagnin fra Jura, er også veldig godt til litt fastere oster, og vinene kan også ha litt flor. Dermed blir også tørr sherry et fint drikkefølge til disse faste ostene.

iStock-958364666.jpg [514.75 KB]
(Foto: Natalia Van Doninck)

Litt mykere oster, som brie og camembert kan passe til rødvin hvis ostene ikke er for modne. Jo modnere de er, jo mer friskhet og konsentrasjon trenger de. Gode eksempler er chardonnay i god kvalitet og gode rieslinger fra Alsace eller Tyskland.

Til geitost som for eksempel chevre fungerer det med både tørr og litt søtere vin. Sauvignon blanc har en friskhet og fruktighet som passer godt til. Chenin blanc og riesling i både halvtørre og helt tørre utgaver kan også være en fin kombinasjon.

Marte_20220804140519.jpg [101.82 KB]
Marte Øyen Nordahl er
Apéritifs mat- og vinekspert

Hvis du prøver deg på veldig modne oster som blåmuggost og moden rødkittost mener jeg at du trenger noe sødme i vinen for å kunne hamle opp med de salte, utviklede, av og til ammoniakklignende smakene. Gjerne spätlese eller auslese, fra Tyskland/Østerrike, eller hvis du er glad i veldig søtt så kan du prøve tokaj og sauternes. Klassisk til blåmuggost som for eksempel stilton er portvin, en uslåelig god kombinasjon.

Problemet blir ofte at en av alle disse typene ost blir lagt på ostefatet, så hva velger vi da? Vel, det er ikke så lett å svare på. Inneholder ostefatet en del moden ost og blåmuggost ville jeg valgt en vin med mye friskhet og litt sødme, som for eksempel en riesling kabinett eller spätlese.

Hvis du ikke helt klarer å finne vinen du vi ha til osten er det veldig mye godt øl som passer til ost, de har ofte både litt sødme og god friskhet som hamler opp med de salte modne ostene. Mange typer surøl og trappistøl er veldig godt til ost. Eplesider kan også være godt til veldig mange oster.

Nå når vi har fått smaken på sommer, vil vi ha noe lettlaget og velsmakende på tallerkenen

En skalldyrsalat som dette smaker vidunderlig godt, uten de store bestrebelsene.

Dagens middag lager du på et blunk og så får du brukt opp rester etter festen

Rester av fenalår er perfekt å bruke i en varmrett - denne varianten er veldig lettlaget og med ingredienser du har i husert.

Ingrediensene til denne drinken har du garantert allerede - klart alternativ til 17. mai
Ukens drink

Amaretto sour er den mest populære drinken på våre nettsider og nærmest en nasjonaldrink. Når den kommer med prosecco, er den som skapt for nasjonaldagen.

Du trenger ikke iskremmaskin for denne desserten

Du trenger ikke iskremmaskin for denne desserten

Semifreddo er en klassisk italiensk iskremdessert som har en annen konsistens enn gelato. Men smaken er like sublim. Og ikke minst lettlaget.

Felice Capasso til bartender-VM for Norge

Mannen bak Sesto Senso Academy som så langt har utdannet 350 bartendere, er dermed Norges beste bartender 2024.

Dette er de beste alkoholfrie drikkene du finner på polet
Tester
Alkoholfritt

Dette er de beste alkoholfrie drikkene du finner på polet

Når du likevel er på polet, kan du kjøpe med deg noen gode alkoholfrie alternativer laget av norskdyrket frukt, av importerte bær, musserende te, imponerende vin - eller øl - alle helt uten.

Prøv en litt lettere vri på rømmegrøten
Rømmegrøt med semulegryn

Prøv en litt lettere vri på rømmegrøten

Denne oppskriften er ikke fullt så mektig som den laget med bare rømme.

Ukens drink