Norsk juleøl
Her er de beste sterke norske juleølene

Utvalget av juleøl har aldri vært så stort som i år. Sjekk hvilke som er best blant de norske juleølene.
15 November 2015 - 11:00

Det er særlig tre juleøl som skiller seg ut  i denne testen av norskbrygget sterkøl. Det de har til felles er at de er blant de sterkeste.  Aass Vellagret Juleøl, Kinn Tomasmesse og Austmann Stille Natt holder alle minst 9 prosent. Og det gjør de altså med bravur.

Testens og Norges aller sterkeste juleøl, Berentsens Stelliger Divum Juleøl, kommer også godt ut av det, men altså ikke helt i toppen.

Den sterke veksten i ølutvalget skyldes også at nye bryggerier er kommet på banen, deriblant Færder og Nøisom, som begge har brygget hederlige juleøl i denne klassen.

Blant de klassiske juleølene, altså de med en alkoholprosent på 6,5, gjør Berentsens Julefnugg det aller best.

En utfordring med så alkoholrike og maltpregete øl som vi snakker om her, er at de helst bør ligge til neste jul og gjerne enda lengre. Så kort tid etter flasketapping vil en del øl oppleves som ubalanserte. Og det preger en del av ølene i denne testen.

-Juleøl er laget på malt, humle, vann og gjær. Under bryggingen bruker bryggeren ekstra mye spesialmalt, karamellmalt og fargemalt som skaper en fin, rund og sødmefylt smak. Juleølet skal være balansert med sødme og bitterhet, samt inneholde smak av karamell, nøtter, sjokolade og julekrydder. Noe som ofte er utslagsgivende for et godt juleøl er at det har fått tilstrekkelig lagringstid. Juleøl er ikke noe man lager i hui og hast, understreker leder for smakspanelet Jørn Tore Persen i Ølakademiet.

Slik ble testen gjennomført:

Ølakademiets store juleøltest omfatter i alt 90 øl fra 34 norske bryggerier. Nedenfor finner du juleølene som er i salg gjennom Vinmonopolets bestillingstvalg. Noen av ølene i testen blant andre Bådin Tussvatnet Juleøl og Ringnes Julebokk på bildet, er kun tilgjengelig gjennom tilleggsutvalget og vises ikke i oversikten. Det er knyttet betingelser til minstekvantum for kjøp fra dette utvalget. Spør på ditt nærmeste polutsalg.

Sik smaker juleølene som kun finnes i tilleggsutvalget

For å være med i juleøltesten må ølet være et sesongøl, være produsert i Norge og finnes i salg enten som flaske eller boks. Testen ble utført blindt, og ølene er bedømt etter kriteriene farge og duft, smak, samt en helhetsvurdering på en skala fra 50-100. Det er også gjort en vurdering på hvilken mat det enkelte øl passer til.

Ølakademiets smakspanel består Kim Daniel Bergersen, Ronja Velten, Inga Greve og Jørn Tore Persen.

Hele juleøltesten finner du på Ølakademiets sider.

Nå når vi har fått smaken på sommer, vil vi ha noe lettlaget og velsmakende på tallerkenen

En skalldyrsalat som dette smaker vidunderlig godt, uten de store bestrebelsene.

Dagens middag lager du på et blunk og så får du brukt opp rester etter festen

Rester av fenalår er perfekt å bruke i en varmrett - denne varianten er veldig lettlaget og med ingredienser du har i husert.

Ingrediensene til denne drinken har du garantert allerede - klart alternativ til 17. mai
Ukens drink

Amaretto sour er den mest populære drinken på våre nettsider og nærmest en nasjonaldrink. Når den kommer med prosecco, er den som skapt for nasjonaldagen.

Du trenger ikke iskremmaskin for denne desserten

Du trenger ikke iskremmaskin for denne desserten

Semifreddo er en klassisk italiensk iskremdessert som har en annen konsistens enn gelato. Men smaken er like sublim. Og ikke minst lettlaget.

Felice Capasso til bartender-VM for Norge

Mannen bak Sesto Senso Academy som så langt har utdannet 350 bartendere, er dermed Norges beste bartender 2024.

Dette er de beste alkoholfrie drikkene du finner på polet
Tester
Alkoholfritt

Dette er de beste alkoholfrie drikkene du finner på polet

Når du likevel er på polet, kan du kjøpe med deg noen gode alkoholfrie alternativer laget av norskdyrket frukt, av importerte bær, musserende te, imponerende vin - eller øl - alle helt uten.

Prøv en litt lettere vri på rømmegrøten
Rømmegrøt med semulegryn

Prøv en litt lettere vri på rømmegrøten

Denne oppskriften er ikke fullt så mektig som den laget med bare rømme.

Ukens drink