Nå er det dokumentert: Norge har noen av de rimeligste luksusmenyene

Norge inntar 10. plassen over de dyreste Michelin-menyene – langt bak våre naboland – i en oversikt utviklet av Chef’s Pencil. Det er noe som bør utnyttes til bransjens fordel.
06 Mai 2024 - 16:30

Danmark er det dyreste stedet i verden å nyte en Michelin-meny målt i dollar. Der er medianprisen for en slik meny 324 USD, og den er ikke uventet København som drar opp snittet med 443 USD.

Island ligger på 248 USD og Sverige på 228 USD.

I Norge er medianprisen 204 USD. Det betyr at du kan spise både dyrere og rimeligere Michelin-menyer i Norge – men i internasjonal, europeisk og ikke minst skandinavisk sammenheng er norske priser gunstige. Dette bør med andre ord brukes aktivt av reiselivsinstitusjoner for å tiltrekke seg foodies og andre turister som søker noe annet enn Holmenkollbakken og rene naturopplevelser.

Aller rimeligst i verden blant land og kontinenter som har minst tre Michelin-restauranter er Vietnam med 130 USD. Malta, Hellas og Belgia er Europas rimeligste med priser på 133, 140 og 144 USD.

Og de rimeligste byene i Europa er Montpellier, Bordeaux, Dijon, Lyon, Toulouse, Dublin og Athen som ligger mellom 128 og 144 USD.

michelin-prices-global-map-usd-final-1.jpg [551.42 KB]

Chef's Pencil som er et internasjonalt matmagasin som dekker gastronomiske trender, beregnet at for hver stjerne må du betale 100 USD ekstra. Medianprisen globalt for en stjerne er 165 USD, for to 256 USD og for tre 356 USD.

Norges eneste trestjerner, Maaemo ligger nå på 4800 NOK, som nå tilsvarer 444 USD. Maaemo er derfor blant restaurantene som drar opp gjennomsnittet, også for Norge som sådan. Det samme gjelder for RE-NAA som tilbyr sin meny for 3600 NOK eller 333 USD.

Norge enstjerners restauranter ligger på tusenlappen mindre for sine dyreste alternativer, som Kontrast Oslo og Fagn Trondheim med 2450 NOK hver seg og Speilsalen på 2600 NOK.

Ett unntak blant enstjernerne er Sabi Omakase Oslo på 3250 NOK. Savage og  Statholdergaarden i Oslo samt Lysverket i Bergen befinner seg i det midtre sjiktet med 2250 NOK, 2195 og 2040, mens Mon Oncle i Oslo, k2 i Stavanger og Hyde i Oslo tilbyr Norges rimeligste Michelin-meny til henholdsvis 1600, 1300 og 1250 NOK.

Antall serveringer varierer naturligvis fra restaurant til restaurant.

Til sammen har nå Norge 16 restauranter med en eller flere stjerner, fra Under lengst i sør til Speilsalen i Trondheim.

Og med tanke på alle restaurantene som har Michelin-nivå, men ingen stjerne, og dermed som oftest enda gunstigere priser, passer det med en liten omskrivning: «det er deilig å være matglad i Norge».

Oppskrifter restemat

Fortsatt fullt kjøleskap etter helgen? Her finner du 28 løsninger

Til 17. mai har vi en tendens til å handle inn for mye. Men fortvil ikke, det er nok av oppskrifter som trenger rester.

Nå når vi har fått smaken på sommer, vil vi ha noe lettlaget og velsmakende på tallerkenen

En skalldyrsalat som dette smaker vidunderlig godt, uten de store bestrebelsene.

Dagens middag lager du på et blunk og så får du brukt opp rester etter festen

Rester av fenalår er perfekt å bruke i en varmrett - denne varianten er veldig lettlaget og med ingredienser du har i husert.

Ingrediensene til denne drinken har du garantert allerede - klart alternativ til 17. mai
Ukens drink

Amaretto sour er den mest populære drinken på våre nettsider og nærmest en nasjonaldrink. Når den kommer med prosecco, er den som skapt for nasjonaldagen.

Oppskrifter restemat

Felice Capasso til bartender-VM for Norge

Mannen bak Sesto Senso Academy som så langt har utdannet 350 bartendere, er dermed Norges beste bartender 2024.

Dette er de beste alkoholfrie drikkene du finner på polet
Tester
Alkoholfritt

Dette er de beste alkoholfrie drikkene du finner på polet

Når du likevel er på polet, kan du kjøpe med deg noen gode alkoholfrie alternativer laget av norskdyrket frukt, av importerte bær, musserende te, imponerende vin - eller øl - alle helt uten.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.