Telemarkbryggeriet Lindheim Ølkompani vant den internasjonale bryggeribransjens Oscar
Foto: (Lindheim)

Brussels Beer Challenge er ølverdenens Oscar, og i år har et lite bryggeri fra Telemark håvet inn hele fire priser, deriblant høythengende «Brewery of the Year».
25 November 2021 - 16:00

Brussels Beer Challenge.jpg [117.93 KB]I slutten av oktober fant Brussels Beer Challenge sted for 10. gang. Rundt 1800 ulike øl fra 35 land ble bedømt av et panel på 75 uavhengige øleksperter fra 20 land, og totalt ble det delt ut 80 premier. Konkurransen er prestisjetung og tradisjonell, og prisene som deles ut har stor internasjonal tyngde. Her er det kun de aller beste som tilfredsstiller de strenge kravene til belgierne og når opp på seierspallen.

Brewery of the year

Norge var representert gjennom bryggeriet Lindheim Ølkompani, som holder til på en fruktgård i Gvarv, Telemark. Her har familien Lindheim dyrket frukt i 4 generasjoner, og for 8 år siden begynte ekteparet Ingeborg Lindheim og Eivin Eilertsen også å brygge øl og sider. Den gode tilgjengeligheten og kvaliteten på frukten som vokser her, gjør at det nettopp er dette som kjennetegner flertallet av produktene deres, og resultatene er noe Gvarv virkelig kan være stolte av.

Frukt sto også i fokus for alle produktene Lindheim deltok med i konkurransen, og totalt stakk bryggeriet av med hele fire priser; ett gull og to sølv i kategorien «Flavoured beer», altså smaksatt øl, og på toppen av det hele mottok Lindheim hedersprisen «Brewery of the Year».

Denne tittelen tildeles bryggeriet dersom minst tre av ølene til et bryggeri oppnår konkurransens toppscore. I år ble de fire bryggeriene med høyest poengsum så revurdert av en jury bestående av internasjonale eksperter, og ølene fra Lindheim Ølkompani ble hyllet av flertallet av jurymedlemmene. Dermed var tittelen "Brewery of the Year" et faktum.

Lindheim Sour Cherry.jpg [53.16 KB]Gull til flaggskipølet

I underkategorien «Frukt» stilte Lindheim med to øl hvorav det som etter hvert er blitt bryggeriets flaggskipsurøl, Farmer’s Reserve Sour Cherry, mottok selveste gullmedaljen. Sour Cherry er en wild ale tilsatt ferske kirsebær fra gården, og kvaliteten på ølet gjenspeiler kirsebærene som vokser i hagene i Gvarv. Ølet er syrlig, intenst og komplekst og har blitt hedret med ulike priser gang på gang siden det ble brygget for første gang i 2014.

En hederlig sølvmedalje gikk til det telemarksinspirerte ølet Stakk Farmer’s Reserve. Stakk er en blanding mellom saison og wild ale som er tilsatt rabarbra og moreller og modnet på eikefat for å gi et syrlig, fruktig og vinøst øl.

I underkategorien «Old style Fruit-Lambic» stilte Lindheim med ølet Coolship Blåbær Farmer’s Reserve, som også mottok en sølvpremie. Ølet er laget med blåbær fra Gvarv og er et spontangjæret coolship-øl med høy friskhet, fruktighet og balanse.

Dette er femte gang Lindheim Ølkompani deltar i konkurransen, og hvert år har ølene deres havnet på seierspallen.

Oppskrifter restemat

Fortsatt fullt kjøleskap etter helgen? Her finner du 28 løsninger

Til 17. mai har vi en tendens til å handle inn for mye. Men fortvil ikke, det er nok av oppskrifter som trenger rester.

Nå når vi har fått smaken på sommer, vil vi ha noe lettlaget og velsmakende på tallerkenen

En skalldyrsalat som dette smaker vidunderlig godt, uten de store bestrebelsene.

Dagens middag lager du på et blunk og så får du brukt opp rester etter festen

Rester av fenalår er perfekt å bruke i en varmrett - denne varianten er veldig lettlaget og med ingredienser du har i husert.

Ingrediensene til denne drinken har du garantert allerede - klart alternativ til 17. mai
Ukens drink

Amaretto sour er den mest populære drinken på våre nettsider og nærmest en nasjonaldrink. Når den kommer med prosecco, er den som skapt for nasjonaldagen.

Oppskrifter restemat

Felice Capasso til bartender-VM for Norge

Mannen bak Sesto Senso Academy som så langt har utdannet 350 bartendere, er dermed Norges beste bartender 2024.

Dette er de beste alkoholfrie drikkene du finner på polet
Tester
Alkoholfritt

Dette er de beste alkoholfrie drikkene du finner på polet

Når du likevel er på polet, kan du kjøpe med deg noen gode alkoholfrie alternativer laget av norskdyrket frukt, av importerte bær, musserende te, imponerende vin - eller øl - alle helt uten.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.